בחירת מאוורר נכון למרבץ הרפת

למען הגילוי הנאות אומר כבר בפתיח כי אני מנהל את מכירות חברת ונטה בתחום החקלאי והתעשייתי. למרות כל זאת ומפאת היותי רפתן במשך שנים רבות בעברי, אנסה להיות אובייקטיבי ככל האפשר ואנסה לחשוב כמו בעל/מנהל רפת ולהעביר את המידע לציבור הרפתנים בהגינות.. עידן המאווררים הציריים לאזור הרביצה עבר חלף לו לבלי שוב. מאווררים אלה מילאו את ייעודם  היטב   עד להופעת של מאווררי התקרה בקטרים השונים. מאווררי התקרה או בשמם המקצועי (HVLS HIGH VOLUME LOW SPEED)  הם מאווררים המפיקים ספיקת אוויר גבוהה במהירות סיבוב נמוכה וקבועה לאורך זמן רב.

בחירת מאוורר נכון למרבץ הרפת

שיטת הפעולה:

מאווררי התקרה מבוססים על עקרון הנחתת נפח אויר גבוה (רוח בלשון המקובלת) לכוון הרצפה במרבית קוטר המאוורר במבנה פעמוני. בפגוע הרוח בקרקע היא מתפשטת לצדדים עד להתפוגגותה בקצה השטח שהוגדר ע"פ קוטר הכנף. פגיעה בקיר או מכשול בצדי השטח גורמת להתרוממות גל האוויר ויצירת ערבול  אך מקטינה את קוטר ההשפעה.

כיצד נבחנת יעילות המאוורר:

מקובל לחשב את יעילות המאוורר ע"פ ספיקת האוויר השעתית של המאוורר. שיטה זו הושאלה משיטות האוורור הוותיקות  של המאווררים הציריים אך אינה נכונה ולמה? ספיקת אויר של מאוורר נבדקת במנהרת רוח בלבד וכאלה אינן בנמצא בכל קרן רחוב ובאלה הקיימות עלות הבדיקה יקרה מאוד. בנוסף שיטה זו מתאימה למאווררים ציריים בלבד (אלה העתיקים והמקובלים). אך מה לעשות ומנהרת רוח אנכית לא קיימת במחוזותינו וגם אם הייתה קיימת לא יכולה הייתה להכיל את קוטר מאווררי התקרה. מדידת הספיקה שלהם נעשית ע"פ שיטות חישוב שונות בין היצרנים השונים המבוססות ברובן על מספר מסוים של מדידות רוח בציר ה - X  וציר ה -Y, בד"כ בגובה 1 מ'  וביצוע חישוב ממוצע ביניהם. שיטה לא אמינה ולא זהה בין היצרנים. שיטת המדידה עם מד רוח לעיני הרפתן גם היא לא נכונה ולא משקפת, עקב אי דיוק בין המכשירים השונים והשיטות השונות .

מכשיר אמין לבדיקת מהירות הרוח הוא ה – HOT  WIRE שעלותו אלפי שקלים ואשר אינו נמצא למיטב ידיעתי אצל אף אחד ממשווקי המאווררים בישראל.

אז אל תקנו רק ספיקות אוויר קנו מאוורר.

מדד חשוב נוסף הוא קוטר ההשפעה, לא להיבהל אסביר, רמזתי על כך כבר קודם. קוטר המאוורר אינו חזות הכל. קוטר המאוורר משפיע על שטח הגדול ממנו משמעותית. חלק מהמאווררים משפעים על שטח הגדול פי שלוש מקוטרם וחלק עד פי חמש מקוטרם, תלוי ביעילות הכנף.

מדד נוסף ליעילות היא כמובן צריכת החשמל אך עליה אדבר בהמשך.

סוגי המאווררים:                                                               

הכנפיים: למרבית המאווררים המוצעים יש כנפיים מאלומיניום ולמיעוטם כנפי נירוסטה. לטעמי האישי לאלומיניום תעופתי מלוטש יש יתרון ברור מאחר והוא מיוצר בתהליך הזרקה הדומה לזה של צינורות פלסטיק, דבר המאפשר יצור כנף מתוכננת ואווירודינמית עם חיזוקים פנימיים. הנירוסטה לעומת זאת הוא חומר נפלא אך מדובר בכנף מכופפת שאינה מגעת לרמת התכנון המדהימה של זווית התקיפה (AIR FOILE)  אותה ניתן להשיג בכנף העשויה מאלומיניום.

חלק מהמאווררים מתהדר ב-12 כנפיים חלקם ירדו ל-10 וחלקם ואנו בתוכם אף ירדו "לזנות" עם 5 כנפיים. אז הנה החדשות אין משמעות למספר הכנפיים. 12 כנפיים דקיקות או 5 רחבות מה עדיף ? התשובה נמצאת בפסקה הראשונה . ההבדל הוא בספיקת האוויר (זו שרובנו לא יודעים למדוד) אז איך אפשר להתייחס לספיקה? – בהמשך!

מאווררי ארגז
מאווררי גן דגם סופה

קיימים שני סוגי מאווררים:

  1. מאווררים עם מנוע חשמלי וגיר - מדובר במנוע מסורתי המוכר לנו היטב ממכשירים אחרים במשק, אליו מחוברת ממסרת המפחיתה את מהירות המנוע למהירות הנדרשת של המאוורר. יתרונו של מאוורר זה הוא בפשטותו ובהמצאות חלקים "על המדף" בעת הצורך. חסרונו נעוץ בצריכת החשמל הגבוהה שלו. ובהשפעת רוח חזקה על ביצועיו. ניהול ביצועי המאוורר נעשים באמצעות משנה תדר חיצוני
  2. מנועי הנעה ישירה (BRUSHLESS) – במנוע הנעה ישירה המגנט מסתובב יחד עם הרוטור ללא צורך במברשות. יתרונות מנוע זה:  בלאי נמוך, אין צורך בניקוי תקופתי , אין חיכוך מהמברשות המאטות את המנוע וכתוצאה מכך צריכת החשמל קטנה וביצועי המנוע משתפרים. לכל מנוע יש בד"כ משנה תדר נפרד מובנה או חיצוני המנהל את ביצועי המאוורר.

בחירת מאוורר: 

צריכת חשמל: החשמל הפך עם השנים לתשומה מרכזית ברפת ותשומת לב רבה נדרשת בהחלטה על סוג המאווררים המותקנים. מאווררי המנוע והגיר יצרכו בדרך כלל בין פעם וחצי עד שלוש מצריכת החשמל של מאווררי ההנעה הישירה.